Skolan, Kyrkan, Föräldrarna - alla med makt, ingen med ansvar?

Igår kollade jag på uppdrag granskning som handlade om en flicka i Bjästa som blivit våldtagen av en kille på en toalett på skolan. Händelsen polisanmäldes och ett par dagar efter det så började ryktesspridningen. Två läger bildades och det tog inte lång tid innan stödet för pojken var fruktansvärt mycket större än för flickan.

Killen blev dömd och fick byta skola, men ändå så trodde de flesta att flickan ljög... På skolavslutningen delar pojken ut blommor och kramar till gamla klasskamrater och lärare och hyllas med applåder.. Hans mamma filmar avslutningen och lägger upp det på nätet.. Prästen säger i uppdrag granskning att det var fint och han tyckte absolut inte att pojken borde nekats till att få vara med..

På kvällen efter skolavslutningen våldtar han ytterligare en tjej och när uppdrag granskning säger detta till prästen är hans första ord "- stackars kille.."

Trots att pojken dömdes för båda våldtäkterna fortsatte ryktesspridningen. Inte minst på nätet – där forum fyllts av kränkande kommentarer om flickorna. Jag kan inte ens med att skriva kommentarerna som skrevs på bloggar och facebook om dessa flickor. Och det är inte bara ungdomar som skriver dessa hemska saker utan även vuxna människor! föräldrar!

Hennes skolkompisar tog ställning för killen och drog sig undan. Linnea stod nästan helt ensam.
Pojken dömdes senare till sluten ungdomsvård för våldtäkt på barn.
Ändå var det i stort sett ingen som trodde på Linnea. En Facebook-grupp till stöd för pojken fick snabbt 4 000 medlemmar.

Amanda Ögren var en av dom få som tog tjejens sida och hon bevisar att det finns hopp för mänskligheten! Kan inte alla vara som henne? Årets hjälte, garanterat!!



Vill ni se programmet så kan ni göra det här: http://svtplay.se/v/1939668/uppdrag_granskning/del_9_av_22

Och om ni vill läsa förundersökningen kan ni göra det här: http://data.fuskbugg.se/skalman01/fup_1.pdf

Jag läste inte hela förundersökningen för det var helt enkelt för jobbigt men jag läste hennes kompis förhör och fy fan säger jag bara..
Inte nog med att alla ungdommar på skolan sprider rykten och tar väldtäktsmannens sida utan det är även föräldrarna! :O Jag kan bara hoppas att alla dom som yttrat sig om detta såg programmet och skäms!

Vi måste lära våra barn att inte snacka skit och sprida rykten! Vi måste lära dom att man inte kan skriva vad som helst på internet utan att man måste kunna stå för det efteråt! Vi måste lära dom att ett nej är ett nej! Vi måste lära dom att inte tro på allt som sägs! Vi måste lära dom empati! Vi måste lära våra döttrar att säga nej! Ci måste lära dom att det är OKEJ att säga nej! Vi måste lära våra barn att alla människor har ett värde! Vi måste lära dom att prata med oss och vi måste även prata med dom! Vem ska annars uppfostra våra barn?? Jag blir så fruktansvärt ledsen när jag tänker på att vissa människor är så här, jag mår så dåligt när jag tänker på att Lilla J kommer råka ut får sånna här människor som sprider rykten och inte bryr sig om varandra.. Vi måste försöka hjälpas åt för att göra det här till en värld där man bryr sig om varandra och inte accepterar att folk beter sig hur som helst!!!


Vi måste ta ansvar!


Kommentarer
Postat av: Mor-Mor

Vet inte vad jag skall skriva som bättre kan säga det jag känner. Men ser precis som du att det finns hopp, undra vad denna Amandas föräldrar gjort som inte dom andra lyckades med. Hemska hemska rykten som sprids, ännu hemskare ord som skrivs på nätet. Tonåringar med massa hormoner som svämmar över kan man ju kanske ha en viss förståelse för ( innebät INTE att det är rätt det dom gjorde) men vuxna människor (föräldrar) DET kan jag INTE ALDRIG förstå. Måtte dessa stackars töser få resning och en möjlighet att nu gå vidare mot en ljus framtid.

2010-03-25 @ 23:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0